Ramon Pedrós.-                                                   

 Periodista i editor   

 

Em plau poder compartir des d’aquesta tribuna lleidatana un resum de la presentació del llibre “My School Day”, de Maria Dolors Romeu, que acabem de fer a la Llibreria Caselles de Lleida.

Abans de res, vaig destacar que el públic assistia, de fet, no exactament a la presentació d’un llibre, per molt especial que sigui. “Sou aquí –som aquí-, per homenatjar i acompanyar el naixement social de l’obra que culmina la trajectòria professional –tota una vida- d’una gran persona, mestra i pedagoga, vocacionalment entregada a l’ensenyament de l’anglès a casa nostra: la Maria Dolors Romeu”.

Conec la Maria Dolors des que, ben petits, vam compartir part de la nostra joventut durant aquells anys de plom de la dictadura franquista, més durs que un 155, però que no van aconseguir exiliar l’impuls de viure i l’alegria de casa de la gent modesta, treballadora i abocada als fills.

Pel nostre grup d’amics de la infantesa, la Maria Dolors es va convertir, quan tot just feia els 18 anys, i havent estudiat al Mater Salvatoris i a les Dominiques, en un model i exemple de decisió, coratge i clarividència. Això succeïa quan la majoria de nosaltres encara buscàvem a les palpentes un camí que donés sentit a la foscor. Ella sabia perfectament què volia fer, com ho havia de fer, i per què se n’havia d’anar a París i, després, des d’allà mateix, a Londres.

Per això, un dia va agafar la maleta, plena de somnis i plans encara mig per definir, i va marxar sabent que iniciava el viatge més apassionant de la seva vida –per moltes vegades que després hagués de repetir el trajecte a la capital britànica: el viatge a l’interior del seu somni, la seva idea, el projecte que l’havia de dur a transformar la pedagogia de l’anglès i crear el seu propi Centre, per a joves, adults i per a infants, convivint i formant-se en anglès. I això en una ciutat –i un temps- on es deia que l’anglès només servia per a fer de cambrer a la Costa Brava.

A Londres hi va romandre quatre anys, preparant-se acadèmicament i pedagògica per desenvolupar la tasca de professora.

El primer treball com a professora d’anglès, a la tornada de Londres, va ser a l’Acadèmia Nicolau, dirigida per Josep Maria Nicolau, que ens va fer l’honor d’acompanyar-nos a l’acte de la Caselles. Nicolau fou el seu “primer i millor professor d’anglès”, reconeix la Maria Dolors, feliç de poder retre així homenatge al mestre precursor de l’ensenyament d’aquest idioma a Lleida.

Més endavant va ser professora, també, al Col·legi Claver, dels jesuïtes, i a l’Escola d’Enginyers Agrònoms, fins que va anar construint el seu propi somni: la seva escola privada per a infants i adults.

I la Maria Dolors se’n va sortir. Fa molts anys, com se sap, que ho va aconseguir. El Centre d’anglès Romeu, i Iemer Nursery, ja han esdevingut una sòlida referència de l’aprenentatge de l’anglès a Lleida. A Lleida i en molts altres entorns acadèmics de mitja Europa.

Sorprèn la claredat i la rapidesa amb què la jove Romeu va veure una cosa molt important en la vida professional, que abans no es feia i que ara ja és una exigència ineludible: la formació permanent. Ella continuarà ampliant la seva formació tota la vida, fent cursos a les Universitats de Cambridge, Oxford, Londres i Edimburg.  

Més tard viatja a Finlàndia, amb l’Associació Mundial d’Educadors Infantils, de la Unesco, visitant escoles per conèixer de ben a prop l’excel·lència del sistema educatiu d’aquell país.  I així un llarg i intens camí de formació, projecció i reconeixement internacional permanent.

L’última etapa –almenys, fins ara-, s’ha produït aquest mateix any. Al mes de maig, la sempre entusiasta Maria Dolors torna a agafar la maleta i se’n va cap a Itàlia a fer un altre Curs. Allà, a Pisa, es familiaritza amb les noves experiències dedicades a les ‘múltiples intel·ligències’ de la infantesa, l’educació i la qualitat de l’ensenyament infantil, promogudes pels Instituts de Potencial Humà de Philadelphia.

Naturalment, la seva finalitat des de l’inici va ser adoptar –i adaptar- totes les experiències que anava adquirint per a posar-les en pràctica a IEMER i al seu Centre.

Per això, al llarg dels anys, fruit de l’experiència, consolida simultàniament el seu propi sistema pedagògic, i fa presentacions del mètode i programa d’estudis per a infants de Iemer a diferents Congressos i Conferències internacionals sobre Ciències de l’Educació. Com ara les celebrades a la Universitat de Salamanca, a Glasgow, Liverpool, Cardiff i Harrogate.

La fundadora del Centre Romeu, a més, ha col·laborat en la redacció d’una gramàtica anglesa, ni més ni menys que a Cambridge; ha fet traduccions de llibres, contes i articles;  ha escrit poemes i relats, naturalment en anglès. I suposo que ho puc dir, una editorial comercial de casa nostra publicarà el seu primer conte d’aquí a uns mesos. Per la seva tasca educativa, ha rebut premis importants, com ara els guardons de la Cambra de Comerç i de la Diputació de Lleida.

I fins i tot la Reina Isabel ll d’Anglaterra, i els Ducs d’Edimburg, han enviat cartes de felicitació al Centre d’anglès Romeu i a Iemer, en dues ocasions. La primera, en reconeixement del seu projecte educatiu d’immersió lingüística des de nadons. I la segona, ara fa poc, agraint el llibre que acabem de presentar a Lleida i la llarga dedicació del Centre Romeu a l’ensenyament de la llengua anglesa.

I anem ara, doncs, al llibre en qüestió.

Des de fa anys, la Maria Dolors –sempre autoexigent, creativa, lliurada de ple a la seva vocació pedagògica-, no ha cessat de treballar fins a completar un seguit d’exercicis pràctics, presentats en forma de llibreta escolar, i fins i tot amb dibuixos per acolorir, que resumeixen l’esperit del seu mètode pedagògic i de la seva experiència educadora.

D’aquests exercicis o treballs escolars, l’autora en diu “Rimes”, en un altre exercici de modèstia. És cert que les rimes existeixen (la memorització i l’aprenentatge tenen molt a veure amb el ritme, la repetició i la musicalitat). Però aquestes rimes són autèntics poemes pedagògics per a facilitar una ràpida i efectiva assimilació de l’idioma.  

Totes i cadascuna de les ‘Rimes’, incloses en el llibre “My School Day”, són fruit del treball i de l’observació del dia a dia dut a terme per l’equip del Centre Romeu i de Iemer a les seves aules. I cobreixen la comprensió i expressió oral i escrita de l’infant, referides a moments puntuals de la jornada, a més dels valors educatius que conté i transmet a l’infant cada ‘Rima’ individual.

Per cert, totes i cadascuna de les ‘Rimes’ van acompanyades amb excel·lents il·lustracions de Sònia Alins i Juanjo Barco. I també –deixeu-m’ho dir- amb una presència gràfica i emotiva, obrint i tancant el llibre, de Joey, el fill que sempre ha estat la inspiració i el motor de la seva vida, com diu la pròpia Maria Dolors a la dedicatòria.

Un llibre que ens demostra, en definitiva, i dins la seva senzillesa, que la seva autora no és només una experta en la llengua anglesa i en pedagogia, sinó que també estima l’ensenyament i els infants. Per la Maria Dolors, “educar és estimar”. I aquesta devoció és la que distingeix els qui es limiten a repetir unes frases o textos apresos, d’aquells i aquelles mestres (amb totes les lletres de la paraula), que han consagrat la seva vida al misteri d’una entranyable i amorosa dedicació a l’ensenyament infantil. Sigui en català, en castellà, en anglès o en arameu.

Ja ho hem dit: “Educar és estimar”. I, si es tracta d’infants, estimar observant, per tal d’establir el diàleg que vehicula una formació responsable. La Maria Dolors està convençuda que l’infant respira amb els cinc sentits, i alhora comunica amb la mirada i l’expressió corporal. “El potencial d’aprenentatge en els primers anys de la seva vida és tan gran –diu ella-, tan diferent de vegades per cada nen o nena, i tanta la responsabilitat per part de l’educador, que si no hi hagués el factor Amor seria una tasca totalment inútil”.

En aquest sentit, em sembla oportú repetir allò que va escriure parlant del seu Centre i de Iemer: “Cada dia, a l’aixecar-me, dono gràcies per tenir una nova oportunitat per compartir il·lusions i valors educatius amb les famílies que ens confien l’educació dels seus fills, en aquests primers anys tan importants de la seva vida”.

Un bon nombre d’aquestes famílies, entre les diverses generacions que han passat per les aules del Centre d’Anglès Romeu i IEMER Nursery, van voler agrair amb la seva presència  la il·lusió, el sacrifici, l’amor i els valors educatius que un dia els va  transmetre i van compartir amb la Maria Dolors Romeu.

Deixa una resposta

La seva adreça de correu electrònica no es publicarà.