Matías López López

Catedràtic de Filologia  Llatina

Universitat de Lleida

 

El proper dilluns, dia 12 de juny del 2017, des de les 20·30 del vespre, la Seu Vella de Lleida acollirà un esdeveniment molt singular des del punt de vista musical i històric: la commemoració, en forma de marató guitarrística, del 200 aniversari del naixement del gran lutier Antonio Torres Jurado (Almeria, 1817-1892). Abans d’això, el dia 10, a la població de Vilagrassa (Església de Santa Maria), haurà tingut lloc un concert d’homenatge a aquesta figura tan important per a l’organologia de la guitarra, per al seu progrés com a instrument polifònic, atès que Torres va dissenyar i construir, entre altres meravelles, tres guitarres que podrem escoltar aquests dies: dues dels anys 1882 i 1892, i l’anomenada “La Invencible” (del 1884).

En la gran gala de la Seu Vella, escoltarem, d’altra banda, instruments d’alguns dels seguidors de Torres –com ara Santos Hernández i Enrique García–, peces extraordinàries per haver estat encordades exclusivament en budell i seda; tindrem alhora l’oportunitat de gaudir de la sonoritat de cordes originals de principis del segle XX, no només en guitarres sinó a més a més en mandolines i llaüts segons el sistema de construcció posat en pràctica per Baldomero Cateura i utilitzat després, sota la direcció de Miquel Llobet, per la “Lira Orfeu”. D’una manera especial, les mandolines de sis cordes de Cateura, en budell i seda, posseeixen una sonoritat que frega la màgia i, juntament amb les guitarres de Torres, oferiran a tots aquells que s’acostin al marc incomparable –també, acústicament– de la Seu Vella el proper dilluns la delícia d’un regal únic per a l’oïda i únic, al mateix temps, per les condicions d’excepcionalitat amb què aquesta proposta de gran concert ha estat concebuda i serà portada a la pràctica.

La relació d’artistes internacionals que acompanyaran Carles Trepat en aquest noble intent de restituir l’univers sonor del gran Torres i de la “Lira Orfeu” és llarga i luxosa: Carmen Jiménez, Giacomo Palazzesi, Ernest Martínez Bruch, Joaquín Panadés, Sator Alonso, Daniele Sardone, Nicola Pignatiello, Yiannis Efstathopoulos, Marten Falk, Stefano Grondona, Laura Mondiello, Mario Mas i Javier Mas.

La iniciativa ha gaudit del suport d’institucions, entitats i persones particulars de les quals, amb agraïment sincer, hem de fer esment: l’Ajuntament de Lleida, la Diputació de Lleida, la Càtedra “Emili Pujol” de Cervera, “Aquila, corde armoniche”, “Solera Flamenca (‘Flamenco Guitars for sale’)”, “Gabriele Lodi (‘Liutaio, Carpi-Modena’)”, “Vincenti Guitares”, “Casa Sors”, “Lira Orfeu Miquel Llobet”, Raúl Yagüe, Feliu Gasull, Ferran Prat, Jordi Franco, Carlos García i Fernando Alonso.

Però, i sé que ell sentirà incomoditat quan llegeixi aquestes ratlles –ja l’haurà degut sentir quan hagi llegit el títol de la present crida a l’art veritable que signa amb modèstia un vell amic seu des del TotLleida–, tot això, a la nostra ciutat, a la nostra molt estimada però també de tant en tant massa oblidadissa ciutat, té un nom propi: el del concertista de guitarra (lleidatà, del 1960) Carles Trepat, a qui no descobriré jo ara aquí però que, sens dubte, ha estat i és l’home i el músic ‘amb la fe necessària’ per engegar un projecte d’aquesta alçada i d’aquesta volada. Carles Trepat és un artista de cap a peus, una ànima sensible i una persona íntegra; el seu posat i la seva actitud –d’una completa dignitat– a l’escenari, i també el seu tracte personal –i la lucidesa i l’honestedat del seu pensament–, així ho certifiquen. No cal dir més.

Carles Trepat ha volgut que la seva ciutat natal, tan pletòrica de reminiscències i de realitats guitarrístiques, fos la destinatària d’aquest bé espiritual. Ell ens hi crida i ens hi guia; nosaltres només hem de pujar la costa el proper dilluns i deixar-nos anar: fem-ho.

Deixa una resposta

La seva adreça de correu electrònica no es publicarà.